Το έργο «Άμλετ» (1601), ίσως το πιο εμβληματκό του Γουίλιαμ Σαίξπηρ, έχει εμπνεύσει, μεταξύ άλλων την περίφημη ταινία «Βασιλιάς των λιονταριών» (1994).

the-lion-kong-and-hamlethamlet-with-animals

Το φαινόμενο της άντλησης θεμάτων και χαρακτήρων από τα έργα της κλασικής λογοτεχνίας είναι παλαιότατο και έντονο. Το εν λόγω έργο του αγαπημένου βάρδου έχει γίνει «Αρχέτυπο» λόγω των πολλαπλών του επιδράσεων. Πρόκειται για έργο με στοιχεία τα οποία αποτελούν καθολικά σχήματα σε μυθολογίες και αφηγήσεις, σε όλους τους πολιτισμούς και τις εποχές. Τα σχήματα αυτά έχουν τη μορφή εικόνων, θεμάτων, ιδεών, συμβόλων, χαρακτήρων και πλοκής, τα οποία περιέχονται στο «συλλογικό ασυνείδητο», δηλαδή σε ένα είδος πρωταρχικής μνήμης κοινής σε όλους τους ανθρώπους. Ο βασιλιάς, ο ανταγωνιστής, ο διάδοχος, ο αγώνας για τη διαδοχή, η προδοσία, η δολοφονία, η εκδίκηση, είναι μερικά από αυτά τα στοιχεία.
Η ταινία «Βασιλιάς των λιονταριών» έχει θεωρηθεί ότι επαναλαμβάνει την υπόθεση του Άμλετ με ζώα στη θέση των ανθρώπων. Μάλλον αυτός ο χαρακτηρισμός είναι υπερβολικός, αν υπολογίσουμε τις διαφορές. Ωστόσο, είναι προφανείς οι ομοιότητες και οι αναλογίες. Ορισμένες από αυτές είναι οι ακόλουθες.

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΛΟΚΗΣ

ΑΜΛΕΤ
1. Το φάντασμα του βασιλιά Άμλετ εμφανίζεται στον συνονόματο γιο του και του ζητεί να εκδικηθεί τη δολοφονία του.
2. Ο Κλαύδιος, αδελφός του Άμλετ, τον έχει δολοφονήσει με δηλητήριο, έχει παντρευτεί τη γυναίκα του και μητέρα του Άμλετ Γερτρούδη και έχει γίνει βασιλιάς.
3. Ο γιος Άμλετ αρχίζει να συμπεριφέρεται περίεργα, έτσι Ρόζενκραντζ και ο Γκουίλντερστεν παίρνουν εντολή από τον βασιλιά και τη βασίλισσα να βρουν τι του συμβαίνει.
4. Η Οφηλία, κόρη του Πολώνιου, και ο Άμλετ έχουν ένα ειδύλλιο, αλλά εκείνος την απορρίπτει.
5. Με ένα «έργο μέσα στο έργο», ο Κλαύδιος προσβάλλεται και αποκαλύπτεται. Ο Άμλετ αποφασίζει να αναλάβει δράση.
6. Ό Άμλετ συγκρούεται με τον Κλαύδιο που προσπαθεί να τον σκοτώσει.

ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΛΙΟΝΤΑΡΙΩΝ
1. Το λιοντάρι βασιλιάς Μουφάσα αποκτά έναν γιο, τον Σίμπα.
2. Ο Σκαρ, θείος του Σίμπα, θα γινόταν βασιλιάς, αν ο Μουφάσα δεν είχε παιδί. Σκοτώνει τον Μουφάσα και παίρνει τον θρόνο. Έχει στήσει παγίδα στον Μουφάσα χρησιμοποιώντας τρεις ύαινες και ενοχοποιώντας τον Σίμπα.
3. Ο Σίμπα φεύγει από τη χώρα με σκοπό να μη ξαναγυρίσει. Βρίσκει τους Τιμόν και Πούμπα και γίνονται τρίο.
4. Ο Σίμπα μεγαλώνει και συναντά την παιδική του φίλη Νάλα, η οποία τον παρακαλεί να επιστρέψει στη χώρα και να σώζει τα ζώα από τον Σκαρ.
5. Το φάντασμα του Μουφάσα επισκέπτεται τον Σίμπα, τού αποκαλύπτει την αλήθεια απενοχοποιώντας τον. Ο Σίμπα αποφασίζει να αναλάβει δράση.
6. Ο Σίμπα συγκρούεται με τον Σκαρ που προσπαθεί να τον σκοτώσει.

ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΕΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ
Άμλετ πρίγκιπας – Σίμπα
Άμλετ βασιλιάς – Μουφάσα
Γερτρούδη – Σαραμπί
Κλαύδιος – Σκαρ
Ρόζενκραντζ και Γκουίλντερστεν -Τιμόν και Πούμπα
Πολώνιος (πατέρας της Οφηλίας) -Ζαζού
Οφηλία -Νάλα
Οράτιος (φίλος του Άμλετ) – Ραφίκι

Ο ευγενικός αναγνώστης μπορεί να θυμηθεί ή να αναζητήσει τις διαφορές. Αν επιθυμεί να ασχοληθεί περισσότερο, θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις ακόλουθες ερωτήσεις, συγχωρώντας μου το «φιλολογικό σύνδρομο» που δικαιολογημένα θα αναγνωρίσει σ αυτές:

  1.   Οι περισσότερες επιδράσεις που αναγνωρίζονται στον Βασιλιά των λιονταριών βασίζονται στην Πράξη 3 του Άμλετ. Ποιες είναι οι επιδράσεις από τις υπόλοιπες πράξεις;
  2.   Τι χαρακτηρίζει έναν ήρωα; Ποιους ρόλους παίζουν συνήθως οι ήρωες στα έργα; Ο Άμλετ και ο Σίμπα είναι ήρωες; Γιατί;
  3.   Είναι ηρωικό να αντιδρά κανείς αμέσως ή να στοχάζεται και να σχεδιάζει καλά τις πράξεις του, ώστε να είναι βέβαιος ότι κάνει το σωστό;
  4.   Νομίζετε ότι ο τρόπος ζωής στη Χακούνα Ματάτα θα ταίριαζε περισσότερο στον Άμλετ ή μήπως θα έπρεπε να εστιάσει την προσπάθειά του στην ανάκτηση του βασιλείου του; Γιατί;